Arbeid filminstallatieEen filminstallatie van Eric de Kuyper

Work/Travail/Arbeid vertrekt van de eenvoudige vraag: kan een choreografie worden uitgevoerd in de vorm van een tentoonstelling? Als antwoord herschreef Anne Teresa De Keersmaeker haar dansvoorstelling Vortex Temporum voor de fundamenteel verschillende tijdruimtelijke omstandigheden van een museale ruimte. Filmmaker en schrijver Eric de Kuyper goot dit indrukwekkende project in een film die de relatie tussen de dans en de muziek van Gérard Grisey in de verf zet. Cameravrouw Babette Mangolte registreerde de dansers van Rosas en de muzikanten van Ictus met een glasheldere nauwkeurigheid.

Deze zes uur durende film kan je acht weken lang in Studio 3 gaan bekijken. Zo biedt de film een ervaring die de gedanste tentoonstelling benadert.

Lees meer

27-2 tot 24-4, Concertgebouw Brugge

_______________________________________________________

 

rosas rosas danst rosas rehearsals c anne van aerschot rdrrepetities2017canne van aerschot1jpgRosas-feestweek Van 21 tot 28 februari 2019 staat Rosas een week lang in de kijker in Brugge met verschillende voorstellingen, een Slow Walk en gratis expo's Ontdek het programma.                   

Lees meer

9-1 tot 24-4, Concertgebouw Brugge

_______________________________________________________

 

eric de kuyper stef verstraatenVan 8 t/m 10 februari vertoont Eye de gerestaureerde films van Eric de Kuyper. Ook zijn er door De Kuyper samengestelde programma’s te zien – grotendeels afkomstig uit de Eye-collectie –, waarin zijn passie voor film, opera, dans en muziek naar voren komt.

Het weekend opent met ‘Een avond met Eric de Kuyper’; oud-Filmmuseum programmeur Peter Delpeut gaat dan in gesprek met De Kuyper over zijn rijke carrière, aan de hand van fragmenten uit zijn films en de Bits & Pieces-collectie (met live muziek). Aansluitend wordt Pierrot lunaire (1988) vertoond, een verfilming van Arnold Schönbergs liederencyclus over de clownsfiguur uit de commedia dell’arte, onder supervisie van De Kuyper. De film is door Eye gerestaureerd en wordt live muzikaal begeleid door studenten van het Koninklijk Conservatorium. Eric de Kuyper is gedurende het hele weekend aanwezig om de voorstellingen in te leiden, in aanwezigheid van cast- en crewleden van zijn films. 

Eric de Kuyper (1942) is filmmaker, acteur, schrijver, docent en bovenal cinefiel. Tussen 1988 en 1992 was hij adjunct-directeur van het Filmmuseum. Met wijlen directeur Hoos Blotkamp en programmeur Peter Delpeut liet hij een frisse wind waaien door het toen nog voornamelijk als filmarchief werkzame instituut. De Kuyper was ook een van de grondleggers van de nu internationaal vermaarde ‘Bits & Pieces’- collectie

 

U kunt zich hier tot en met donderdag 31 januari aanmelden. Wij verzoeken u vriendelijk om kaarten voor de voorstelling op te halen bij de Eye-gastenbalie tussen 18.15 en 19.00 uur.

(foto: Stef Verstraaten)

 

Een avond met Eric de Kuyper
Eye, Amsterdam, 8 februari 2019

_______________________________________________________

 

 

_______________________________________________________

 

 

Pink Ulysses is een homo-erotische zoektocht naar schoonheid op de maat van Richard Wagner, Zarah Leander en Sergej Eisenstein. Eric De Kuyper monteerde film- en muziekfragmenten aaneen, met als leidraad de omzwervingen van Odysseus.
Lees meer

8 februari, 21:45 in Eye, Amsterdam

_______________________________________________________

 

09-02: La Captive van Chantal Akerman

La captive verhaalt over de obsessie van Simon voor zijn vriendin Ariane, die zich gewillig tot zijn 'gevangene' laat maken. Het scenario werd mede geschreven door Eric de Kuyper, die aan verschillende van Chantal Akermans films meewerkte. 
Lees meer

9 Februari, 13:15 uur in Eye, Amsterdam

_______________________________________________________

 

Met 'De Andere Film' brengt Art Cinema OFFoff Eric de Kuypers programma uit de jaren 70 weer tot leven, want het programma mag dan wel diep in het archief vastgeroest zitten, de pareltjes die het Vlaamse televisiescherm lieten schitteren, glanzen nog als vanouds. Zeven jaar lang kon de Vlaamse kijker zijn avond vullen met poëtische, non-narratieve, pure cinema met producties als Werner Schroeters Eika Katappa (1968), Stephen Dwoskins Dyn Amo (1972) en Chantal Akermans Saute Ma Ville (1968). 

 

David Larcher: Mare's Tail (1968), 143', kleur, 16mm
"From one flick of the mare's tail came an unending stream of images out of which was crystallised the milky way." Met deze cryptische omschrijving vat de Britse kunstenaar David Larcher zijn experimentele proefstuk samen. Jarenlang verzamelde Larcher quasi-autobiografisch beeldmateriaal in de natuur, in de stad, dicht bij de mens of net volledig solitair. Beelden die hij vervolgens volledig deconstrueerde via negatieven, stop-motion, optische prisma's en spiegeling zodat er diepe kloven ontstaan tussen representatie en herkenning. Het is een reis door Larchers onbewuste, een hymne op visuele desoriëntatie, cinema pur sang. Mare's Tail kristalliseert daadwerkelijk in de Melkweg: de aarde, de maan, seks, moord, het leven en de dood zijn zowel betrokken in de oneindige cyclus van de kosmos als in Larchers visuele brouwsel.

mares tail

 

Maandag 30 april 2018 | 19:45 | Sphinx Cinema Gent | meer informatie

 ________________________________________________________