De Andere Film, 7 jaar experiment op de BRT-tv
Met 'De Andere Film' brengt Art Cinema OFFoff Eric de Kuypers programma uit de jaren 70 weer tot leven, want het programma mag dan wel diep in het archief vastgeroest zitten, de pareltjes die het Vlaamse televisiescherm lieten schitteren, glanzen nog als vanouds. Zeven jaar lang kon de Vlaamse kijker zijn avond vullen met poëtische, non-narratieve, pure cinema met producties als Werner Schroeters Eika Katappa (1968), Stephen Dwoskins Dyn Amo (1972) en Chantal Akermans Saute Ma Ville (1968).
David Larcher: Mare's Tail (1968), 143', kleur, 16mm
"From one flick of the mare's tail came an unending stream of images out of which was crystallised the milky way." Met deze cryptische omschrijving vat de Britse kunstenaar David Larcher zijn experimentele proefstuk samen. Jarenlang verzamelde Larcher quasi-autobiografisch beeldmateriaal in de natuur, in de stad, dicht bij de mens of net volledig solitair. Beelden die hij vervolgens volledig deconstrueerde via negatieven, stop-motion, optische prisma's en spiegeling zodat er diepe kloven ontstaan tussen representatie en herkenning. Het is een reis door Larchers onbewuste, een hymne op visuele desoriëntatie, cinema pur sang. Mare's Tail kristalliseert daadwerkelijk in de Melkweg: de aarde, de maan, seks, moord, het leven en de dood zijn zowel betrokken in de oneindige cyclus van de kosmos als in Larchers visuele brouwsel.
Maandag 30 april 2018 | 19:45 | Sphinx Cinema Gent | meer informatie
________________________________________________________
Day of Dance 2018: Work/Travail/Arbeid film installation by Eric de Kuyper
What would it take for a choreography to be performed as an exhibition? This question constitutes the starting point for Work/Travail/Arbeid. In response, Anne Teresa De Keersmaeker reimagined her piece Vortex Temporum for the radically different temporal, spatial, and perceptual conditions of a museum-like environment. The resulting exhibition was on view for nine weeks at WIELS in Brussel. Afterwards an abridged version travelled to the Centre Pompidou, Tate Modern and MoMA.
In an attempt to do justice to the impressive project in a cinematographic way, filmmaker and writer Eric de Kuyper opted for a radical approach that first and foremost highlights the relationship between the dance and the musical score by Gérard Grisey. Babette Mangolte's camera work is equally essential to the end-result, capturing the dancers of Rosas and the musicians of Ictus with a limpid clarity.
A continuous showing of the six-hour-long film, ranging over a period of three days at WIELS, offers the viewer the possibility of attending the film’s screening at any chosen time and length. In a way, it also allows for an experience closest to that of the original dance-exhibition itself.
27-28-29 April 2018, Daily from 11-18h
WIELS, Brussels, Free entrance
________________________________________________________
Het samenspel tussen Dr. Jekyll en Mr. Hyde
Je kunt je afvragen waarom er toch heel wat acteurs goede schrijvers worden. Denk aan Anne Wiazemsky, Dirk Bogarde, Joachim Meyerhoff of Beryl Bainbridge. Zou het te maken hebben met hoe de verbeelding werkt? Hoe de observatiekunst die het acteren voedt een vruchtbaar middel is om verbeelding om te zetten in fictie? Eric de Kuyper, die zelf een korte acteursopleiding heeft genoten, maar pas de laatste jaren af en toe vóór de camera staat – onlangs als hoofdrol- speler in My Life as an Actor – ontdekt in deze korte aantekeningen hoe de padvinderij, en meer bepaald: Rudyard Kiplings Jungle Book, hem een ongewone invalshoek verschaft om de acteerkunst beter te begrijpen.
_______________________________________________________
Kijk! Kijk! Kijk! Het leven is merveilleux
Eric de Kuyper wordt 75 jaar. Ter ere van zijn verjaardag, interviewde Jelle van Riet de schrijver voor de Standaard.
Van nabij gezien is het een liefelijk tafereel. Aan een rieten tafeltje in een in warm nazomerlicht badende wintertuin zit de jarige Eric De Kuyper koffie te drinken en verjaardagsgebak te eten. Niet zomaar gebak, maar het door zijn hele familie uitverkoren merveilleuxtje – weten we dankzij De hoed van tante Jeannot, een van de romans waarin De Kuyper teder terugblikt op zijn kinderjaren. Op zondag rond de tafel bij tante Jeannot nam niemand van de familie genoegen met een mokka of een eclair. Tante Jeannot nog het minst. Daarom nam zij op een gegeven moment ‘de radicale beslissing’ voortaan enkel nog merveilleux in te slaan. ‘Per dozijn, want ze verwachtte ook altijd onverwacht bezoek.’
"Gelukkig heb ik vrij snel geleerd dat de vergankelijkheid ook iets waardevols is. Dat de onverbiddelijkheid van het leven tegelijkertijd ook de schoonheid van het leven is."
Klik hier voor het hele artikel.
_______________________________________________________
Eric de Kuyper 5, 15,...75
Aan zee, De hoed van tante Jeannot, Grand Hotel Solitude, Bruxelles, here I come, Met gemengde gevoelens en Applaus… De auteur van deze en nog veel meer titels, onvergetelijke autobiografische romans en essays, tevens filmkenner, criticus en cineast, viert samen met ons zijn 75ste verjaardag. Hulde aan een buitengewone schrijver met een passie voor Brussel, film, theater, dans en literatuur.
28 september 2017, boekhandel Passa Porta Brussel. Aanvang 20.00 uur
Meer informatie en tickets op www.passaporta.be
_______________________________________________________
My life as an actor (2015)
De eerste langspeelfilm in 25 jaar van Eric de Kuyper bestaat uit sequenties die ieder een hommage zijn aan verschillende Hollywood-genres. EdK speelt zelf een psychoanalyticus die een beginnende acteur over de vloer krijgt met wie hij spreekt over cinema. “Denk Woody Allen meets The artist" (CINEMATEK).
Contact
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.